Η πρώτη Σεπτεμβρίου πέρασε, οπότε βρισκόμαστε ήδη στην εποχή Euro5. Μέχρι πριν λίγα χρόνια τέτοιες λεπτομέρειες παρέμεναν λεπτομέρειες, όμως η προδιαγραφή ρύπων και οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα παίρνουν τη θέση τους σαν κριτήριο αγοράς νέου αυτοκινήτου. Εσείς τους δίνετε σημασία όμως;
Κάποια στιγμή θα γινόταν και στην Ελλάδα αυτό που ισχύει στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης εδώ και χρόνια. Όποιος ρυπαίνει δηλαδή να πληρώνει περισσότερο και να χάνει και δικαιώματα πρόσβασης στο κέντρο των πόλεων.
Στην Ελλάδα τα πράγματα έγιναν λίγο απότομα βέβαια, τουλάχιστον όμως είναι απλά. Από τη μία έχουμε τους ρύπους που είναι επικίνδυνοι για την υγεία, όπως αυτοί περιγράφονται στις προδιαγραφές Euro και είναι ίδιες για όλα τα αυτοκίνητα ανεξαρτήτου μεγέθους, κινητήρα και κατηγορίας. Από την άλλη έχουμε τα αέρια που ευθύνονται για το φαινόμενο του θερμοκηπίου, το οποία εξαρτώνται άμεσα από την κατανάλωση (άρα τον κυβισμό και το μέγεθος) και ακόμη δεν έχουν τυποποιηθεί με κάποιο τρόπο, αφού μόλις πριν μερικά χρόνια έγινε αντιληπτή η ζημιά που κάνουν.
Με βάση το Euro καθορίζονται τα τέλη κυκλοφορίας, και με βάση το διοξείδιο του άνθρακα η πρόσβαση στο κέντρο. Είναι λοιπόν δυνατόν να μη δώσουμε σημασία όταν διαλέγουμε αυτοκίνητο;
Το πρόβλημα με το Euro, στην Ελλάδα, είναι ότι δε λαμβάνεται υπόψη η νόρμα αυτή καθεαυτή, αλλά το έτος κατασκευής του αυτοκινήτου, και κατά πόσο αυτό εμπίπτει στη χρονιά που ίσχυε. Πράγμα που σημαίνει πως πιθανότατα ένα αυτοκίνητο Euro5 που αγοράζεται σήμερα να θεωρηθεί Euro4 επειδή η χρονιά κυκλοφορίας του ήταν το 09 και όχι το 2010 που επισήμως είναι χρονιά Euro5.
Το ίδιο δηλαδή που έγινε και με τα Euro3/4 που χωρίστηκαν με βάση το έτος 2005, πράγμα που άφησε αρκετά αυτοκίνητα της νεώτερης προδιαγραφής απέξω. Στην περίπτωση του Euro5 βέβαια, μέτρα για επιπλέον τέλη θα ισχύσουν το πιθανότερο μετά το 2015, οπότε το πρόβλημα δεν είναι τόσο άμεσο για να αναβάλει κανείς την αγορά του για μετά την Πρωτοχρονιά.
Πιο σημαντικό όμως είναι για κάποιον που κινείται στο κέντρο, να επιλέξει μοντέλο με ρύπους διοξειδίου του άνθρακα κάτω των 140 γραμμαρίων ανά χιλιόμετρο, γιατί έτσι από το 2011 θα μπορεί να μπαίνει κάθε μέρα στον δακτύλιο.
Τέτοια αυτοκίνητα είναι τα μίνι, τα υβριδικά με τετρακύλινδρους κινητήρες, και κάποια μικρά μοντέλα. Αυτοκίνητα που ούτως ή άλλως προορίζονται για κίνηση στο κέντρο λόγω μεγέθους, όμως πλέον δεν είναι όλα ίσα απέναντι στο νέο μέτρο.
Εσάς σας απασχολούν τώρα οι ρύποι; Εξετάζετε την προδιαγραφή που ακολουθεί το επίδοξο μοντέλο; Θα αγοράσετε τώρα μοντέλο Euro5 ή θα περιμένετε το 2010 για να είστε και με το νόμο στη νέα προδιαγραφή; Και με τον δακτύλιο; Θα επωφεληθείτε αποκτώντας ένα νέο αυτοκίνητο με χαμηλούς ρύπους;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου